Vem köper/säljer sex och varför?

Det är en av frågorna jag ska besvara till imorgon eftermiddag. Hur ska man ta reda på det? Jag har läst en del böcker (pocketböcker) som exempelvis 14 år till salu. Igår såg jag Lilja 4-ever med syftet att försöka förstå varför. I hennes fall är det kanske något som man i första hand tänker sig skulle vara bakgrunden till prostitution. Hon blev lurad hit (till Sverige) och utnyttjas mot sin vilja. Det är en hemsk, hemsk film. Lukas Moodysson gjorde den ruskigt bra och jag läste att den bidrog till att öka medvetenheten om prostitution och trafficking i Sverige. Bra där!

Jag funderar också på andra anledningar till varför man börjar sälja sin kropp. Visst, pengabrist kan vara en anledning men är det inte "vanligt" att man kan börjar sälja sin kropp för att försöka få tillbaka kontrollen efter ett övergrepp? Eller är det bara något jag fått för mig efter de skönlitterära böcker jag läst? Finns det andra anledningar som kanske är lite mer förekommande än andra?

En annan sak jag funderar över är också vilka som köper sex och varför. Jag kommer att tänka på en scen ut Lilja 4-ever när en man köpt henne och vill att hon ska låtsas att vara hans dotter som kommer hem från skolan. Kan det vara ett sätt att få utlopp för fantasier som skulle vara ödestigert om man uppfyllde i verkligheten? Eller är det ett sätt att utöva makt som man kanske inte annars har? Är det för att man inte kan få komma till på något annat sätt? Finns det även här anledningar som är mer förekommande än andra? Hur tänker man för att rättfärdiga ett sådant beteende?

Jag funderar mycket idag och ännu ett ämne dyker upp: varför är det olagligt att köpa men lagligt att sälja sex i Sverige? Det är lite konstigt egentligen tycker jag. jag läste också på RFSU att det är lagligt i exempelvis Tyskland. Hur rättfärdigar de den saken? Innebär det en större säkerhet för de som säljer? Varför har inte vi det, om det fungerar? Är det något man har tagit ställning till nyligen eller rullar vi bara på i gamla banor?

Som ni märker har jag en del att göra idag :)
//Cissi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0